عين العقـ(أ)ل


-فاكر يا شاكر لما كنت تداكر ؟
-فاكر
-لما كنتْ انا نايم عالطربيزة و انتَ عمّالي ترغي و تداكر؟
-فاكر
-أصل انا ما كنتش نايم
-أمّال ايه؟
-دا انا كنت آيم
-إزاي؟
-أصلك ما كنتش فاكر
-انتَ عايز ايه بالزبط؟
-انا عايز حاقه وحده  بس .. انك تسيب الزحمة ..
-إيه!
-أصل أنا ما بنمش كتير.. ببأه صوحي لما بنام.. بفكّر إزاي حعيش الأيام
-اها .. كويس
-ماتستعبطش.. أنا بحب أكون صوحي و شارد ..بس عألي مفتّح و قامد
-,,,
-شايف الحتة دي..
-شايف
-ماهيّه الحته كلها ناس .. مليانين و فاضين...أزكيا و أغبيا حبايب و أرايب..و يمكن أرانب
-انت بتقول ايه؟
-الناس دول مش عايزين تعرفهم .. بس همّ عايزين يعرفوك.. و ينسّوك انتَ مين
-أنا؟
-انتَ مش لازم تكون هناك... افضل عالرصيف .. اقلس في القهوة .. أو طُل من الشباك و هوَّ مأفول
-هناك فين .. ؟؟
-دول كلهم يفضلو رايحين قايين .. من نفس السكّة
-بس السكّ..
-عارف ان القهوة مأفولة كمان .. و الفوال .. و بيت القيران .. و حتى الفيران.. بس خد بالك.. متبأش حزين... اضحك كدا وتنحنح
-!
-ما تسيب العالم يضحك عليك هوّ كمان ... هوّ فاهم بتدحك ليه أصلاً! مَتِدْحَك و هوّ يِدْحَك و الناس كلها -تدحك.. و كل واحد يعيّط عند ماماتو و في حتتو
-نعيّط ليه يا وله .. انـــت عمّال ترغي فوء دماغي قايب لي صدوع !! ما تسكر بؤءك ربنا يخليــــــــــك
-شايف الحته دي كمان
-أووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووه ... سلام عليكو
-شاكر
-..............
-أصلك مش فاكر
-..........مع السلامــــــــــــــــــــــــــة!!!!!!!!!!!
-مع ألف سلامه

حوار لرجلين أحدهما ذو عقل كبير و عينين مغمضتين و الآخر ذو عقلٍ صغير وعينين مفتوحتين.

تعليقات

  1. ما شاء الله

    حوار جميل

    بس صراحة استغربت من اللهجة المصرية

    وتبقى جداً رائعة

    موفقة استاذة بشرى

    ردحذف
  2. سعد الحربي

    بالفعل اسنخدامها يبقى غريب
    لكن من باب استخدام وسيلة قد توصل المعنى بالشعور الذي أريد

    شاكرة لك كثيراً

    ردحذف

إرسال تعليق

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

أن تعيش حقيقتك – خطوات عميقة في معرفة النفس

المرأة من منظور "زمّليني"

ثمن التجربة